Mengenai Kita
Nama : Raymond Kong Chu Ching & Prateepan A/L Rajadran
Kumpulan 5 GSB1012
Kesantunan Masyarakat Malaysia
IPG Kampus Pulau Pinang
Pensyarah : Encik Abdul Latib b Abdul Rahman
Kumpulan 5 GSB1012
Kesantunan Masyarakat Malaysia
IPG Kampus Pulau Pinang
Pensyarah : Encik Abdul Latib b Abdul Rahman
Masa itu emas
Powered by Blogger.
Kata hikmat
Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya. -Aristotle
Featured Posts
Friday, September 20, 2013
KONSEP KESANTUNAN MERENTAS BUDAYA
Konsep Budaya
•Kebudayaan
mempunyai hubungan erat dengan masyarakat.
•Edward B. Taylor
melihat budaya sebagai satu konsep menyeluruh yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian,
tatasusila, undangundang, data resam
dan lain-lain kebolehan serta kebiasaan yang diperolehi oleh manusia sebagai anggota masyarakat.
•Kamus Dewan
Bahasa – budaya bermaksud tamadun atau peradaban atau akal budi (cara berfikir, kelakuan dll)
•Kebudayaan
diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi.
•Daripada kesemua
pengertian ini, kebudayaan bolehlah disimpulkan sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan
pemikiran yang sesuai dengan
kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat.
•Kesantunan, dalam
konteks yang lebih luas, tidak merujuk kepada kesantunan berbahasa semata-mata tetapi juga merujuk kepada
aspek nonverval seperti tingkah
laku, mimik muka,dan nada suara.
•Lakoff (1975)
mendefinisikan kesantunan sebagai perlakuan yang mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi.
•Fraser dan Nolan
(1981) pula menyatakan bahawa kesantunan berlaku apabila
kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar bagi
mengekalkan hubungan yang harmoni dalam komunikasi.
•Selain itu,
kesantunan dianggap sebagai usaha mengurangkan Tindakan Ancaman
Muka (TAM) dalam perbualan terhadap pendengar (Brown
dan Levinson, 1987).
•Jadi, konsep
kesantunan tidak lengkap jika perbincangannya terbatas kepada aspek berbahasa dan perlakuan semata-mata, jika tidak dikaitkan dengan konsep keihklasan.
•Seseorang itu
boleh menuturkan kata-kata yang indah atau menunjukkan
tingkah laku yang sopan dalam sesuatu situasi, tetapi perlakuan
tersebut belum pasti menggambarkan keihklasannya.
•Manusia boleh
bertopeng dengan pelbagai wajah untuk mencapai hasratnya,
sedangkan hakikatnya tiada sesiapa yang tahu.
•Kesantunan
merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan di sepakati
bersama oleh suatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat yang disepakati dalam interaksi sosial.
•Jadi konsep
kesantunan terdapat dalam semua budaya atau masyarakat, namun
terdapat perbezaan.
•Maksudnya nilai
kesantunan adalah berbeza-beza di antara masyarakat di
dunia ini.
•Contohnya, nilai
A dikatakan santun dalam masyarakat A, namun nilai itu
dianggap tidak santun dalam kalangan masyarakat B.
•Penilaian
kesantunan bergantung kepada budaya atau perbuatan yang ditakrifkan santun dalam masyarakat masing- masing
(KESANTUNAN
MERENTAS BUDAYA).
Kesantunan
Merantas Budaya
•Konsep kesantunan
tidak harus tertumpu kepada satu-satu bangsa sahaja.
•Konsep kesantunan
merentas budaya yang pelbagai.
•Pemahaman tentang
apa yang dikatakan SANTUN dalam pelbagai budaya harus
diberi penekanan dalam proses berkomunikasi.
•Bila proses
komunikasi melibatkan pelbagai budaya.
KOMUNIKASI SILANG
BUDAYA
•Komunikasi silang
budaya merupakan komunikasi yang melibatkan individu
daripada latar budaya yang pelbagai.
•Komunikasi ini
berlaku apabila kita bercakap dengan orang yang berbeza bangsa,
ras, bahasa, agama, tingkat pendidikan dan status sosial.
•Komunikasi silang
budaya ialah komunikasi dengan mereka yang berlainan etnik
dan jantina dalam pelbagai konteks seperti konteks pendidikan,
politik, teknologi dan lain-lain.
•Komunikasi silang
budaya dipengaruhi oleh padangan terhadap dunia,
kepercayaan dan tingkah laku, sistem kod serta tanggapan terhadap hubungan.
•Jadi segala
komunikasi yang terjadi ini akan lebih secara toleransi serta mencapai matlamat yang maksimun jika nilai-nilai
kesantunan sesuatu budaya atau masyarakat
difahami dan diihayati.
•Respon terhadap
budaya terdiri cara berkomunikasi, keadaaan komunikasi,
bahasa dan gaya bahasa serta perilaku bukan verbal.
•Budaya dan
komunikasi mempunyai hubungan yang rapat.
•Budaya akan
mempengaruhi cara kita berkomunikasi.
•Komunikasi
terikat rapat dengan budaya.
•Budaya berbeza
maka tingkah laku dalam komunikasi juga akan
berbeza.
•Cara kita
berkomunikasi, keadaan komunikasi, bahasa dan gaya bahasa yang
digunakan melambangkan budaya kita iaitu nilai yang dipegang.
•Perbezaan budaya
akan meningkatkan risiko dalam komunikasi iaitu menyebabkan berlakunya salah faham.
•Dalam amalan yang
biasa di Barat, mencium pipi wanita yang tiada pertalian dianggap lazim sebagai cara menghormati tetamu
•Namun bagi masyarakat timur – sesuatu yang tidak sopan
•Pandangan mata
secara terus juga dianggap tidak sopan kerana tidak merendah diri iaitu, asas utama dalam budaya komunikasi
masyarakat Jepun.
•Berbeza pula
dengan budaya masyarakat Barat yang sekiranya seseorang itu
tidak melakukan pandangan mata beliau dianggap
menyimpan muslihat dan menyangsikan.
•Dalam masyarakat
Melayu melayan tetamu sangatlah diutamakan walaupun
dalam keadaan sibuk, namun bagi masyarakat Korea sekiranya sibuk mereka memberitahu secara terus dan akan
menyuruh tetamu itu balik.
•Jika tetamu itu
orang Melayu sudah pasti akan menimbulkan perasaan kecil
hati.
Kesantunan
Merentas Budaya Di Malaysia
•Kesantunan sangat
penting bagi masyarakat majmuk seperti di Malaysia.
•Perpaduan akan
dicapai melalui amalan kesantunan yang diamalkan dalam
kehidupan seharian.
•Namun, masalahnya
ialah terdapat perbezaan budaya antara masyarakat
Melayu, India, Cina dll.
•Jadi adalah
sangat penting bagi setiap kaum memahami dan menghayati
nilai-nilai budaya yang akan mempengaruhi amalan kesantunan.
Nilai-nilai
kesantunan dalam masyarakat Melayu
ÏBerpegang kuat
pada adat resam dan agama.
Memberi salam apabila bersua.
•Tidak menyampuk semasa orang tua bercakap.
•Kata sapan.
•Kata gelaran.
•Panggilan.
•Bersalam.
•Bertanya khabar.
•Melayan tetamu.
•Menghormati orang tua.
•dll
Nilai-nilai
kesantunan dalam masyarakat Cina
•Tunduk ketika
memberi salam.
•Orang tua makan dahulu.
•Tunggu sehingga semua ahli keluarga tiba dulu.
•Dalam tokong tidak membenarkan memakai topi.
•Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam rumah.
Nilai-nilai
kesantunan dalam masyarakat India
•Duduk bersila
semasa makan.
•Tidak membazirkan makanan.
•Senyap semasa bersembahyang.
•Menangalkan kasut sebelum masuk ke dalam kuil
•Mematuhi adat dan resam
•Salam orang yang lebih tua.
Kesantunan
Merentas Budaya dari Segi Pendidikan
•Jadi seorang guru mestilah sentiasa mengamalkan nilai-nilai kesantunan yang baik dari segi:
i. kesantunan berpakaian → Peraturan Tatatertib dan Kelakaun bagi penjawat awam.Guru tidak boleh berpakaian yang merangsang orang lain terutamanya dari segi jantina yang berbeza contohnya berpakaian pakaian tembus pandang (transparence), menampakkan bahagian badan, blause yang terlalu mini atau terbelah terlalu tinggi.
ii. Kesantunan tingkah laku
→ gerak geri guru ketika menghadapi sesuatu dalam situasi tertentu. Contohnya: ibu bapa yang datang berurusan di sekolah, berkunjung ke sekolah yang atas sebab urusan,duduk di dalam kelas,berhadapan dengan orang yang kita hormati seperti guru besar atau pegawai dari jabatan,berjalan di tempat umum dan sebagainya.
→Tingkah laku guru menjadi model kepada anak didik.
→ gerak geri guru ketika menghadapi sesuatu dalam situasi tertentu. Contohnya: ibu bapa yang datang berurusan di sekolah, berkunjung ke sekolah yang atas sebab urusan,duduk di dalam kelas,berhadapan dengan orang yang kita hormati seperti guru besar atau pegawai dari jabatan,berjalan di tempat umum dan sebagainya.
→Tingkah laku guru menjadi model kepada anak didik.
iii. Kesantunan berkomunikasi →Ketika berkomunikasi, guru perlu mengambil kira norma-norma budaya dan tidak hanya sekadar menyampaikan idea yang difikirkan sahaja.Cara berbahasa harus disesuaikan dengan unsur-unsur budaya yang ada dalam masyarakat setempat
→ Perkataan atau bahasa yang digunakan perlulah sesuai dengansituasi ketika berkomunikasi.
→ Guru yang tidak dapat menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul mungkin akan dianggap sebagai seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois, tidak beradat, bahkan tidak berbudaya.
→Guru seharusnya menjaga tutur katanya agar sentiasa mengamalkan kesantunan bahasa dan mampu memiliki bahasa yang santun dan sesuai kepada muridnya, walaupun muridmenunjukkan tingkahlaku yang bermasalah.
→ Guru juga menjadi teladan bagi murid dengan menerapkan prinsip kesantunan dalam setiap tutur katanya.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment